Το Site βρίσκεται υπό κατασκευή - Επικοινωνία: Paideia24blog@gmail.com

40%

We'll notify you when the site is live:

Copyright © Paideia 24 - Εκπαιδευτικά Νέα
Από το Blogger.

Τελευταία Σχόλια

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Παρασκευή, 15 Ιανουαρίου 2016

Μπορούν να αποκτήσουν αξία οι σπουδές και η επιμόρφωση στην Ελλάδα;

Κείμενο-πρόταση του Αθανάσιου Κονταξή, Σχολικός Σύμβουλος και Μηχανολόγος Μηχανικός, σχετικά με τον Εθνικό Διάλογο στην Παιδεία.


Περίληψη

Ζούμε σε μια χώρα με περίσσεια συσσωρευμένης γνώσης αλλά και  ιστορικών, πολιτιστικών, φυσικών και παραγωγικών πόρων, οι οποίοι είναι αναξιοποίητοι ή αξιοποιούνται ανορθολογικά και «καταναλώνονται» απερίσκεπτα από ένα ιστορικά διαμορφωμένο επιχειρείν,  το οποίο, κατά κανόνα,  δεν φαίνεται να επιλέγει την επιστήμη, την τεχνολογία και την οργάνωση ως ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα.

Η εικόνα συμπληρώνεται από το παράδοξο της απασχόλησης, το οποίο παρατηρείται στην Ελλάδα,  δηλαδή, το γεγονός ότι οι συνθήκες απασχόλησης των εργαζομένων δεν επηρεάζονται σημαντικά από το μορφωτικό τους επίπεδο, όπως στις υπόλοιπες χώρες του κόσμου.

Η εικόνα αυτή γίνεται ακόμη πιο οδυνηρή για τους νέους, όπου παρατηρείται αντιστροφή της διεθνούς τάσης, δηλαδή, εμφανίζεται μεγαλύτερη ανεργία στους κατέχοντες μεταπτυχιακά έναντι των αποφοίτων Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, στους επιστήμονες έναντι των αποφοίτων Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, στους αποφοίτους  δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης έναντι αυτών με υποχρεωτική εκπαίδευση κλπ. 

Ίσως λοιπόν δεν φαντάζει περιττό, ακόμη και  σε έναν διάλογο για την Παιδεία,  να προσπαθούμε να αποδείξουμε την ανάγκη η Πολιτεία, αλλά ιδιαιτέρως το Υπουργείο Παιδείας, να  αναδείξουν στην πράξη την αξία που έχουν η επιστήμη, η γνώση, η επιμόρφωση, η τέχνη και η μαστορική και να αξιοποιήσουν τους κατόχους τους ως καταλύτες αλλαγής προτύπου, για μια άλλου είδους κοινωνική και οικονομική ανάπτυξη, προς όφελος του συνόλου της κοινωνίας.

Εισαγωγή – Το πρόβλημα

Οι συνθήκες απασχόλησης των επιστημόνων στην Ελλάδα είναι απόλυτα συμβατές με την απαξίωση του  ορθολογισμού. Συνυπάρχουν μεγάλες ανάγκες  σε τεχνολογικό και οργανωτικό εκσυγχρονισμό επιχειρήσεων και οργανισμών και ταυτόχρονα δυσανάλογα υψηλά ποσοστά ανεργίας επιστημόνων  ή και καταρτισμένων εργαζομένων μέσης στάθμης, οι οποίοι θα μπορούσαν να συμβάλουν στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας.

Το φαινόμενο, με τη σειρά του,  αναπαράγει το παραδοσιακό – ανορθολογικό μοντέλο  ανάπτυξης χαμηλής έντασης γνώσης. Είναι σημαντικό ότι δεν   περιορίζεται μόνο σε ορισμένους τομείς της Ελληνικής οικονομίας, οι οποίοι θα μπορούσανίσως να δικαιολογήσουν το φαινόμενο, λόγω χαμηλής παραγωγικής ανάπτυξης πχ βιομηχανία. Αντίθετα επεκτείνεται σε όλους τους τομείς, όπως φαίνεται στα παρακάτω ενδεικτικά παραδείγματα. 
• Σημαντικός πρωτογενής τομέας με προοπτικές ανάπτυξης και παράλληλα μεγάλη ανεργία αποφοίτων γεωπονικών σχολών ή και αποφοίτων τομέα γεωπονίας δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
• Περίσσεια ιστορικού, φιλολογικού και πολιτιστικού πλούτου και μεγάλη ανεργία αρχαιολόγων, φιλολόγων, ιστορικών, αποφοίτων διαχείρισης πολιτισμού κλπ, παρά την δυνητική συνέργεια που υπάρχει με τον τουριστικό τομέα. Επιπλέον, τεράστια ποσοστά ανεργίας και υποαπασχόλησης σε δημοσιογράφους, αποφοίτους πανεπιστημιακών σχολών, οι οποίοι μπορούν να εκλαϊκεύσουν τον διαθέσιμο πολιτιστικό πλούτο 
• Μοναδική στον κόσμο ποικιλία  παραδοσιακής μουσικής και χορού και σχεδόν καθολική ανεργία όσων έχουν σπουδάσει μουσική η χορό ακόμη και ανωτέρου επιπέδου πχ απόφοιτοι Λυρικής Σκηνής, ενώ τα ΜΜΕ και η διασκέδαση κατακλύζονται από απαίδευτους
• Τουριστικός κλάδος με μεγάλη συμμετοχή στο ΑΕΠ και παράλληλα, χαμηλή  απορρόφηση αποφοίτων από σχολές διοίκησης τουριστικών επιχειρήσεων (ΤΕΙ) ή και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ακόμη και στις τουριστικές περιοχές 
• Μεγάλο κτηριακό απόθεμα χαμηλής ποιότητας εγκαταστάσεων, ιδιαίτερα ενεργοβόρων,που χρειάζονται εκσυγχρονισμό και συντήρηση και παράλληλα εξοβελισμός μηχανικών από τη συντήρηση κτηριακών εγκαταστάσεων, ανεργία καταρτισμένων τεχνιτών αλλά και ελάχιστα ποσοστά δια βίου μάθησης η οποία θα μπορούσε να βελτιώσει τις γνώσεις και δεξιότητες των παλαιών εμπειροτεχνών. 
• Μεγάλη υστέρηση σε παραγωγική αξιοποίηση των Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών, με τεράστια σπατάλη πόρων και παράλληλα εξαθλιωμένες συνθήκες εργασίας αποφοίτων επιστημόνων Πληροφορικής (ΤΠΕ) οι οποίοι θα μπορούσαν να συμβάλουν στην ορθολογική αξιοποίηση των ΤΠΕ στους οργανισμούς. 
Η συγκεκριμένη κατάσταση, σε συνδυασμό με την οικονομική κρίση,  έχουν ως αποτέλεσμα την απαξίωση της προσπάθειας για γνώση και κυρίως για Παιδεία, με μεγάλες επιπτώσεις στην εκπαίδευση αλλά και στην κοινωνία.

Η ανταποδοτικότητα της γνώσης στην Ελλάδα - Το παράδοξο της απασχόλησης

Ένας βασικός δείκτης ανταποδοτικότητας της γνώσης σε μια χώρα είναι προφανώς ο δείκτης απασχόλησης ανάλογα με το επίπεδο εκπαίδευσης (ή το ποσοστό ανεργίας). Σε όλες τις χώρες, το ποσοστό ανεργίας είναι κατά κανόνα αντιστρόφως ανάλογο με το επίπεδο εκπαίδευσης.

Στην Ελλάδα, δεν ισχύει κάτι τέτοιο ή ισχύει σε ελάχιστο βαθμό. Επιπλέον, στους νέους εργαζόμενους παρατηρείται και αντιστροφή της διεθνούς τάσης. Δηλαδή, παρατηρείται μεγαλύτερη ανεργία στους επιστήμονες έναντι των αποφοίτων Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης,  μεγαλύτερη ανεργία των αποφοίτων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης έναντι αυτών με υποχρεωτική εκπαίδευση, διαρροή εγκεφάλων στο εξωτερικό, απαξίωση του ρόλου της επιστήμης και της γνώσης κλπ. Αυτό χαρακτηρίζεται ως παράδοξο της απασχόλησης.

Ποσοστά ανεργίας ανάλογα με το επίπεδο εκπαίδευσης – Σύνολο εργαζομένων 25-64 ετών 

ΕΛΛΑΔΑΟΟΣΑΕυρώπη των 21
201120082011200820112008
Μέχρι Γυμνάσιο17,1%6,8%12,6%8,8%15,6%10,4%
Δευτεροβάθμια και Μεταδευτεροβάθμια22,8%11,3%8,0%5,7%9,1%6,1%
Τριτοβάθμια15,7%7,5%5,1%3,6%5,5%3,6%

Ποσοστά νέων οι οποίοι ανήκουν στους NEET’s (Not in Employment, Education or Training)  


Είναι ικανοί οι Έλληνες επιστήμονες;
Σε διεθνές επίπεδο, η διαθεσιμότητα ικανών επιστημόνων αποτελεί βασικό στοιχείο ποιότητας ζωής και ανταγωνιστικότητας. Το επιστημονικό δυναμικό της χώρας μας αποτελεί ένα από τα ισχυρότερα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματά της. 
Επί χρόνια, οι  Έλληνες επιστήμονες που εργάζονται στο εξωτερικό αποτελούν αδιάψευστη απόδειξη της επάρκειας του Ελληνικού επιστημονικού δυναμικού.

Παράλληλα,  ελάχιστοι ξένοι επιστήμονες έχουν διεισδύσει στην Ελληνική αγορά, ακόμη και στις περιόδους έντονης ανάπτυξης. Άρα οι  όποιες ανάγκες επιστημονικής υποστήριξης της Ελληνικής οικονομίας καλύπτονται επαρκώς από τους Έλληνες επιστήμονες.
Πέρα από την παραπάνω εμπειρική προσέγγιση, όλες  οι έρευνες οι οποίες έχουν πραγματοποιηθεί αναδεικνύουν ότι η Ελλάδα κατέχει πολύ καλή θέση στη διεθνή κατάταξη ως προς την ποσότητα αλλά και την ποιότητα των Ελλήνων επιστημόνων. 

Ενδεικτικά η έρευνα καινοτομίας της ΕΕ (2011)  αναφέρει: 

«Η Ελλάδα βρίσκεται σε καλή θέση ως προς την παραγωγή επιστημονικής γνώσης, κοντά στο Μ.Ο. της ΕΕ. Η έρευνα στην Ελλάδα βρίσκεται σε υψηλό επίπεδο ποιότητας, με το δεδομένο του μικρού αριθμού ερευνητών της ( σ.σ. και του χαμηλού ποσοστού χρηματοδότησης) . Η Ελλάδα βρίσκεται σε ηγεμονική θέση σε σχέση με τη συμμετοχή της στο 7ο Πρόγραμμα Πλαίσιο Έρευνας και Τεχνολογίας … Όμως ο ιδιωτικός τομέας υστερεί ως προς τη ζήτηση και χρηματοδότηση Έρευνας και Τεχνολογίας».
Σε ανάλογα συμπεράσματα οδηγεί και σχετική έρευνα «Ελληνικές επιστημονικές δημοσιεύσεις 1993-2008» του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης  αλλά και άλλες έρευνες που αποδεικνύουν ότι οι Έλληνες επιστήμονες και ερευνητές των κατασυκοφαντημένων ερευνητικών κέντρων και πανεπιστημίων, παρά την μακροχρόνια οικονομική αλλά και ηθική υποβάθμισή τους από την Πολιτεία, διαπρέπουν σε διεθνές επίπεδο.
Οι επιστημονικές δημοσιεύσεις των Ελλήνων επιστημόνων  όχι μόνο αυξάνονται ραγδαία ποσοτικά αλλά συγχρόνως βελτιώνουν σημαντικά το ειδικό τους βάρος και την απήχησή τους σε διεθνές επίπεδο.

Μήπως η Χώρα έχει πολλούς  επιστήμονες;
Το ποσοστό των Επιστημόνων στην Ελλάδα είναι χαμηλότερο από αυτό του Μ.Ο. της ΕΕ, και του ΟΟΣΑ, ενώ υπενθυμίζουμε ότι για  την ΕΕ τίθεται ως στόχος της «Στρατηγικής 2020» η αύξηση των αποφοίτων Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης ηλικίας 30-34 ετών σε ποσοστό 40% του πληθυσμού  
Ποσοστό ενηλίκων  οι οποίοι έχουν Πτυχίο Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, ανά ηλικιακή ομάδα (2012) 

                       Ηλικία25-3435-4425-64
ΕΛΛΑΔΑ352727
ΟΟΣΑ393532
Ευρώπη των 21373330

Διαβάστε παρακάτω τη συνέχεια του κειμένου

————————————————
Πατήστε  στη σελίδα μας στο Facebook

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αναπληρωτές: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε !
Πατήστε στην εικόνα