Το Site βρίσκεται υπό κατασκευή - Επικοινωνία: Paideia24blog@gmail.com

40%

We'll notify you when the site is live:

Copyright © Paideia 24 - Εκπαιδευτικά Νέα
Από το Blogger.

Τελευταία Σχόλια

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Πέμπτη, 14 Ιανουαρίου 2016

Η πρωινή σχολική προσευχή και η θρησκειολογία

Άρθρο του Νίκου Ταμιωλάκη (θεολογος-φιλόλογος), στην εφημερίδα Πατρίς Ηρακλείου

Τον τελευταίο καιρό προτείνεται να καταργηθεί η πρωινή σχολική προσευχή και να αντικατασταθεί το μάθημα των θρησκευτικών με μάθημα θρησκειολογίας. 

Η πρωινή σχολική προσευχή, όπως έχει καταντήσει να γίνεται σε πολλά σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, καλύτερα βέβαια να μη γίνεται. Αρκετοί εκπαιδευτικοί σαμποτάρουν τον θεσμό με το να μην παρευρίσκονται στον προαύλειο χώρο του σχολείου μαζί με τους μαθητές, ακόμα κι αν έχουν μάθημα την πρώτη ώρα. Για να είμαστε ρεαλιστές, προσευχή σε δέκα λεπτά δεν μπορεί να γίνει και μάλιστα με τις συνθήκες που συντελείται. Κι ο πιο δόκιμος αγιορείτης μοναχός δεν μπορεί να συγκεντρωθεί σε τόσο λίγο χρόνο. Το μυαλό του ανθρώπου μοιάζει με πουλί που πετά από το ένα κλαδί στο άλλο. Έτσι και οι μαθητές είναι αδύνατο να συγκεντρωθούν και να στρέψουν τον νου τους στον Θεό. Είναι, όμως, μια καλή συνήθεια, ένας καλός θεσμός με πολλές ωφέλιμες συνέπειες για τους μαθητές και την εκπαιδευτική διαδικασία. Για όσους μάλιστα πιστεύουν στον Θεό, το από Θεού άρχεσθαι δεν κρίνεται περιττό. 

Η πρόταση για κατάργηση της σχολικής προσευχής ασφαλώς δεν οφείλεται στο ότι δεν γίνεται με τη δέουσα τάξη δηλαδή, να εφαρμοστεί κι εδώ η λαϊκή παροιμία πονεί κεφάλι, κόβει κεφάλι . Οι λόγοι είναι ιδεολογικοί. Το επιχείρημα είναι ότι οι μαθητές ανήκουν σε διαφορετικά δόγματα. Έπαψε η κοινωνία να είναι απόλυτα θρησκευτικά ομοιογενής. Αν, όμως, προσέξουμε λίγο το περιεχόμενο της Κυριακής προσευχής (του Πάτερ Ημών), θα δούμε ότι πουθενά δεν γίνεται κατήχηση στο ορθόδοξο δόγμα. Όλοι προσεύχονται στον Θεό, είτε αυτός είναι ανώτερη δύναμη (ανατολικές θρησκείες) είτε πρόσωπο (μονοθεϊστικές), και λίγο πολύ τα ίδια αιτήματα ζητά κάθε άνθρωπος από τον Θεό του. Άλλωστε, η πολυδιαφημιζόμενη πολυπολιτισμικότητα δεν είναι σε όλα τα σχολεία τόσο έντονη. Αυτή συναντάται σε σχολεία αστικών κέντρων και όχι σε όλα. Μια αυτοσχέδια προσευχή μαθητών και δασκάλων, που θα κάλυπτε το πιστεύω όλων θα ήταν μια λύση. Αν, όμως, καταργηθεί η σχολική προσευχή, πιθανόν να συμπαρασύρει κι άλλες άυλες αξίες πολύτιμες για το σχολείο και τους μαθητές. Η σχολική προσευχή εθίζει τους μαθητές στην τάξη, στην έγκαιρη προσέλευση στο σχολείο και την πειθαρχία. Παρουσιάζει το σχολείο την εικόνα ενός οργανωμένου συνόλου από την πρώτη στιγμή και όχι ενός άτακτου όχλου, ασκεριού. Διαφέρει, έτσι, και ως προς αυτό, από το φροντιστήριο. Ασφαλώς, η σχολική προσευχή δεν είναι το παν της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Είναι, όμως, ένα λιθαράκι τόσο χρήσιμο, όπως είναι στην οικοδομή. 

Η δεύτερη πρόταση σχετικά με την αντικατάσταση του μαθήματος των θρησκευτικών με ένα μάθημα θρησκειολογίας χρήζει πολλής σκέψης και μελέτης. Άπτεται θρησκευτικών πιστεύω του καθενός και πολιτισμικών παραδόσεων. Και χωρίς να είμαι προφήτης νομίζω ότι ακόμα και το μάθημα αυτό κινδυνεύει να εξοβελιστεί τελικώς από το αναλυτικό πρόγραμμα του σχολείου με το επιχείρημα ότι κι άλλα μαθήματα (ιστορία, γεωγραφία) αναφέρονται στις διάφορες θρησκείες. 

Η θρησκειολογία είναι πρωτίστως μάθημα γνώσεων και θα επιβαρύνει ακόμα πιο πολύ τους μαθητές. Απαιτείται κριτική ικανότητα, για να διακρίνουν οι τελευταίοι σε όλες τις θρησκείες την έννοια του ιερού, όπως βιώνεται υποκειμενικά και εκφράζεται αντικειμενικά. Η μαθητική ψυχή, ισχυρίζονται οι παιδαγωγοί, δεν είναι άδειο δοχείο που πρέπει να το γεμίσουμε με γνώσεις, αλλά μια άυλη ουσία που χρειάζεται να τη διαπλάσουμε με αξίες και αρχές, όπως έχουν σαρκωθεί σε πρόσωπα στο διάβα της ιστορίας. Σε ένα μάθημα θρησκειολογικό υπάρχει περίπτωση η συμβολή του Χριστιανισμού, όπως εκφράστηκε στον ελλαδικό χώρο ως Ορθοδοξία, να υποτονιστεί ή ακόμα να παραλειφθεί, διότι θα θεωρηθεί ως κατήχηση. Οι μαθητές τότε θα στερηθούν ένα μεγάλο κεφάλαιο του πολιτισμού μας. Αρκετά δεν θα μπορούν να τα κατανοήσουν και περισσότερο να τα βιώσουν. Με τον χρόνο, θα γίνουν ξένοι, τουρίστες στον τόπο τους. 

Θα ήταν καλό όσοι μιλούν για θρησκειολογία να είχαν πρώτα μελετήσει δύο καλογραμμένα και καλομεταφρασμένα βιβλία. Το πρώτο είναι Τα πέντε μεγάλα ζώντα θρησκεύματα του ιστορικού McAffee, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Άρτος ζωής και το δεύτερο το άριατο Να ζήσει ο κόσμος του π. Αλ. Σμέμαν, μεταφερμένο στη γλώσσα μας από τον Ζήσιμο Λορεντζάτο. Πιστεύω ότι τότε θα προβληματίζονταν και θα μιλούσαν διαφορετικά. Δυστυχώς, όμως, στη χώρα μας ελάχιστοι καταδέχονται να προμηθευτούν και πιο πολύ να μελετήσουν τέτοια βιβλία. 

Πρόβλημα μεγάλο θα έχουν και οι θεολόγοι (κληρικοί και λαϊκοί") που θα κληθούν να διδάξουν το μάθημα, κρατώντας προσεκτικά μια ουδέτερη (αντικειμενική) στάση απέναντι σε όλα τα θρησκεύματα, αποβάλλοντας ουσιαστικά τα πιστεύω τους. Θα είναι υποχρεωμένοι να παρουσιάζουν τον Ιησού ως μύστη και όχι ως Θεό, το δεύτερο πρόσωπο της Αγίας Τριάδας. Έτσι τον διηγείται το προαναφερόμενο θρησκειολογικό βιβλίο του Me Affee. Ή μήπως θα είναι ελεύθεροι να εκθέτουν την ιστορία και τις ιδέες των διαφόρων θρησκειών, ενώ ταυτόχρονα θα φιμωθούν όταν πρόκειται να αναπτύξουν το μεγαλείο του Ιησού Ορθόδοξοι, όμως, θρησκειολόγοι πρώτος και καλύτερο ο Αλβανίας Αναστάσιος, καθώς και ο Ρουμάνος Mircea Eliade δεν απέβαλαν την πίστη τους. Κανείς, εξάλλου, δεν θα διαφωνούσε σύγχρονα θέματα, όπως ο θρησκευτικός φονταμενταλισμός, η οικολογία και η θρησκεία, τα ανθρώπινα δικαιώματα και η εκκλησία, η εκκοσμίκευση, η θρησκεία και η λογοτεχνία, η έννοια του Μεσσία στη Βίβλο και στην πολιτική κ.α., να συμπεριληφθούν στο μάθημα των θρησκευτικών. 

Καταλήγουμε, λοιπόν, ότι πολλά προβλήματα θα παρουσιασθούν με το προτεινόμενο μάθημα και τη διδασκαλία του και φοβούμαι ότι περιρρέουσα πρόταση αποκρύπτει τη βούληση πολλών για ένα ουδετερόθρησκο ή πιο απλά άθεο σχολείο. Ζητούμενο, όμως, είναι αν η ελληνική κοινωνία είναι τόσο ώριμη να το δεχθεί, αφήνοντας απροστάτευτα τα παιδιά της στις τόσες αρνητικές επιρροές, μεταξύ άλλων, και του διαδικτύου.
————————————————
Πατήστε  στη σελίδα μας στο Facebook

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αναπληρωτές: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε !
Πατήστε στην εικόνα