Το Site βρίσκεται υπό κατασκευή - Επικοινωνία: Paideia24blog@gmail.com

40%

We'll notify you when the site is live:

Copyright © Paideia 24 - Εκπαιδευτικά Νέα
Από το Blogger.

Τελευταία Σχόλια

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Πέμπτη, 11 Φεβρουαρίου 2016

Η φιλοσοφία στο Λύκειο - Μια νέα θεώρηση

Πρόταση για τον Εθνικό Διάλογο στην Παιδεία του Νανίδη Γρηγόρη, εκπαιδευτικός- κάτοχος master Φιλοσοφίας.

Στις νέες συνθήκες του 21ου αιώνα προκρίνεται ο αναπροσανατολισμός του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος σε μια κατεύθυνση ανθρωποκεντρική. Η ελληνική εκπαίδευση οφείλει να βάλει ξανά στο επίκεντρο της τον Άνθρωπο και τις ανάγκες του. Να απαντήσει με τρόπο πειστικό στα αναπάντητα ερωτηματικά του και να του υποδείξει την μέθοδο εκείνη που θα τον οδηγήσει ταχύτερα και ασφαλέστερα στις απαντήσεις αυτές. “ Ἄνθρωπος φύσει ειδέναι ὀρέγεται” υποστηρίζει ο Αριστοτέλης. Μέσα στα πλαίσια αυτά, η διδασκαλία της Φιλοσοφίας στο Λύκειο αποκτά κεντρική θέση και σημαίνοντα ρόλο. Προτείνεται :

 • η αναβάθμιση του μαθήματος με τη προσθήκη επιπλέον διδακτικών ωρών στο νέο αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών και στις τρεις λυκειακές τάξεις. Η ισχύουσα διδασκαλία του μαθήματος ως δίωρο γνωστικό αντικείμενο στη Β΄Λυκείου είναι αποσπασματική και καταλήγει απαξιωτική για το ίδιο το μάθημα, με την έννοια ότι χάνεται η συνέχεια της φιλοσοφικής σκέψης και δράσης. Άλλωστε η τυχόν επαφή των μαθητών με φιλοσοφικά κείμενα στην τελευταία τάξη του Λυκείου αφενός δεν αφορά το σύνολο τους και αφετέρου προσεγγίζονται με διαφορετική ερμηνευτική μεθοδολογία εντασσόμενα στο μάθημα των αρχαίων ελληνικών- Φιλοσοφικός λόγος.

• η μετονομασία του μαθήματος σε Ιστορία της Φιλοσοφίας με απαρχές και σημείο αναφοράς την αρχαία ελληνική φιλοσοφία έως τη νεότερη και σύγχρονη ευρωπαϊκή φιλοσοφία. Επιλογή νέας στοχοθεσίας με βασικό σκοπό του μαθήματος να αποτελεί η παροχή βασικής φιλοσοφικής παιδείας και η εξοικείωση των μαθητών με τους φιλοσοφικούς όρους και τις διάφορες εκφάνσεις της φιλοσοφικής σκέψης. Ειδικότερα επιμέρους στόχοι δύνανται να θεωρηθούν: ~ η κριτική ενασχόληση- ανάπτυξη, καλλιέργεια και διεύρυνση της κριτικής σκέψης, ~ η αυτενέργεια- υιοθέτηση αυτενεργούς δράσης από τους μαθητές και καλλιέργεια συνερευνητικού πνεύματος, ~ η κατασκευή επιχειρημάτων - ορθή χρήση του προφορικού και γραπτού λόγου με σκοπό την εξαγωγή έγκυρων και εύλογων συμπερασμάτων ~ η κριτική αποτίμηση της φιλοσοφικής γνώσης και αξιοποίηση της στις καθημερινές συγκυρίες

• η συγγραφή νέου σχολικού εγχειριδίου, εφόσον κρίνεται ότι το υπάρχον αδυνατεί να ανταποκριθεί σε μεγάλο βαθμό στη φύση και τις ανάγκες του μαθήματος. Το νέο σχολικό εγχειρίδιο θα επιμεληθούν ειδικοί επιστήμονες και θα συνοδεύεται από έντυπο και ηλεκτρονικό διαδραστικό και υποστηρικτικό υλικό.

 • η συστηματικότερη ενασχόληση των μαθητών με επιμέρους κλάδους της Φιλοσοφίας μέσω της ελεύθερης επιλογής από τον διδάσκοντα ενός ικανού αριθμού φιλοσοφικών κειμένων σε δεύτερη φάση και πάντως, εφόσον έχει προηγηθεί η ιστορική αναδρομή στην επιστήμη της Φιλοσοφίας. Ενδεικτικά προτείνονται οι παρακάτω εξεταζόμενοι κλάδοι- τομείς της Φιλοσοφίας μαζί με τα συνεξεταζόμενα φιλοσοφικά έργα ή φιλοσοφικά ρεύματα



 • Η παράλληλη διεξαγωγή δραστηριοτήτων που θα πλαισιώνει και θα ενισχύει έτι περαιτέρω την ερευνητική φύση του μαθήματος. Ως παράλληλες προτεινόμενες ενδεχόμενες δράσεις προτείνονται οι εξής :

~ ο διάλογος επιχειρημάτων ανάμεσα στους μαθητές ( Habermas, επικοινωνιακή διάσταση της Φιλοσοφίας ),

~ η διοργάνωση αγώνων ρητορικής ενδοσχολικά και πανελλαδικά,

~ η επεξεργασία ενός επιμέρους φιλοσοφικού ζητήματος μέσω της μεθόδου project. Προτείνεται η διεξαγωγή δύο (2) ερευνητικών εργασιών συνολικά κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους, ενός ανά τετράμηνο. Αξιοποίηση της σχολικής βιβλιοθήκης και του εργαστηρίου πληροφορικής για την περάτωση της ερευνητικής εργασίας.

~ οι διδακτικές επισκέψεις σε χώρους φιλοσοφικής αναζήτησης όπως η Ακαδημία του Πλάτωνος και το Λύκειον του Αριστοτέλους. Με το τρόπο αυτό επιτυγχάνεται η βιωματική προσέγγιση του μαθητή και εξασφαλίζεται η ενεργός συμμετοχή του στο μάθημα.
Ενημερωθείτε για όλα τα εκπαιδευτικά νέα, ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αναπληρωτές: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε !
Πατήστε στην εικόνα