Το Site βρίσκεται υπό κατασκευή - Επικοινωνία: Paideia24blog@gmail.com

40%

We'll notify you when the site is live:

Copyright © Paideia 24 - Εκπαιδευτικά Νέα
Από το Blogger.

Τελευταία Σχόλια

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Κυριακή, 21 Φεβρουαρίου 2016

Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών πρέπει να γίνει με επιστημονικό σχεδιασμό

 Άρθρο του Μελέτη Η. Μελετόπουλου, Λυκειάρχης Ιονίου Σχολής, στην Εφημερίδα ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ.


Σε καμία μα καμία χώρα της Ευρώπης δεν υφίσταται εκπαιδευτικό σύστημα χωρίς αξιολόγηση.

Η απουσία οργανωμένου συστήματος αξιολόγησης αποτελεί άλλη μία σύγχρονη νεοελληνική πρωτοτυπία. Στην Ελλάδα από το 19ο αιώνα (που θεσπίστηκε με το καποδιοτριακό διάταγμα 1372 της 5ης Οκτωβρίου 1830) μέχρι το 1982 (που καταργήθηκε με το Νόμο 1304 1982) υπήρχε οργανωμένο σύστημα αξιολόγησης παραδοσιακού τύπου, με προσωποκεντρικό χαρακτήρα (συγκεκριμένοι επιθεωρητές αξιολογούσαν συγκεκριμένους εκπαιδευτικούς στη Δημοτική και τη Μέση Εκπαίδευση). Ασφαλώς, ως επίπτωση του εμφύλιου πολέμου στο σύστημα αυτό αξιολόγησης παρεισέφρησαν σε ορισμένες περιπτώσεις πολιτικοϊδεολογικά κριτήρια. Αλλά η μομφή ότι οι επιθεωρητές ήταν κομματόσκυλα της μετεμφυλιακής Δεξιάς είναι υπερβολική και άδικη και αντανακλά με τη σειρά της αντίστροφες πο λιτικοϊδεολογικές σκοπιμότητες. Ποιος μπορεί να αμφισβητήσει το κύρος, το ήθος, την παιδεία και την υπευθυνότητα προσωπικοτήτων όπως ο Αχιλλεύς Λαζάρου ή ο Ελευθέριος Πλατής, που διετελεσαν μεταπολεμικά γενικοί επιθεωρητές Μέσης Εκπαιδεύσεως... Και πάντως αν κρίνουμε από το εξαιρετικό επίπεδο του μεταπολεμικού εκπαιδευτικού συστήματος, φαίνεται ότι όλοι έκαναν καλά τη δουλειά τους, και οι εκπαιδευτικοί και οι επιθεωρητές. 

ΤΟ 1982 η κυβέρνηση Παπανδρέου κατάργησε το σύστημα των επιθεωρητών, αλλά χωρίς να το αντικαταστήσει με ένα σύγχρονο, σύμφωνο με τη διεθνή επιστημονική εξελιξη σύστημα αξιολόγησης. Το σύστημα των σχολικών συμβούλων, που ετέθη σε εφαρμογή με Προεδρικό Διάταγμα το 1984, δεν προικίστηκε με αρμοδιότητες ουσιαστικής αξιολόγησης. Η υλικοτεχνική και δημοσιονομική κατάρρευση της δημόσιας Παιδείας επανέφερε στο προσκήνιο την αναγκαιότητα κάποιου συστήματος αξιολόγησης, αλλά η όλη συζήτηση προσέκρουσε στην ολοκληρωτικά αδιάλλακτη αντίδραση των συνδικαλιστικών οργανώσεων των εκπαιδευτικών και οποιαδήποτε πρωτοβουλία (με κυριότερη του Γ. Αρσένη) ακυρώθηκε. 

ΣΤΟ ΣΗΜΕΙΟ ΑΥΤΟ θα υποστηρίξω ότι η αντίδραση των εκπαιδευτικών έχει παρά ταύτα κάποια βάση: οι όποιες προτάσεις περί αξιολόγησης έχουν γίνει από τους αρμοδίους στερούνται σοβαρού σχεδιασμού και δημιουργούν στους εκπαιδευτικούς εύλογη ανησυχία για κινδύνους καταχρήσεων και υπερβασιών. Ποιος εκπαιδευτικός, π.χ., θέλει να βρεθεί αξιολογούμενος και, μάλιστα, χωρίς σαφή κριτήρια από το διευθυντή της σχολικής μονάδας στην οποία υπηρετεί (όπως προβλέπει ένα από τα τελευταία κυκλοφορούντα σενάρια), κάτι που θα δημιουργήσει ομόκεντρους κύκλους εξαρτήσεων και ανασφαλειών Μόνον ένα επιστημονικά σχεδιασμένο και λεπτομερώς καταρτισμένο σύστημα αξιολόγησης, σύμφωνα με διεθνείς προδιαγραφές, θα μπορούσε να παράσχει στους εκπαιδευτικούς εγγυήσεις απολύτου αντικειμενικότητας και αίσθημα ασφάλειας και να τους καταστήσει συνεργούς του εγχειρήματος εγκαθίδρυσης αξιολόγησης στα ελληνικά σχολεία. Διότι, χωρίς τη σύμπραξη των ίδιων των εκπαιδευτικών, χωρίς οι εκπαιδευτικοί να αισθάνονται ασφαλείς από τυχόν αυθαιρεσίες και καταχρήσεις, κανένα σύστημα αξιολόγησης δεν θα λειτουργήσει, ακόμη κι αν θεσπιστεί με νόμο. 

ΥΠΑΡΧΟΥΝ πολλά σύγχρονα εργαλεία αξιολόγησης. Για παράδειγμα, το σύστημα αξιολόγησης του Βρετανού J. Mac Beth θέτει ως στόχο την αξιολόγηση όχι του κάθε εκπαιδευτικού ξεχωριστά αλλά της σχολικής μονάδας ως συνόλου, την οποία αντιμετωπίζει συστημικά ως αυτόνομη προσωπικότητα κάι θέτει ως στόχο τη συνεχή της βελτίωση και ανάπτυξη. Η μέθοδος που προκρίνει είναι η αυτοαξιολόγηση, στη βάση ενός πλέγματος κριτηρίων, που εκκινούν από την υλικοτεχνική υποδομή και φθάνουν μέχρι την ποιότητα συνεργασίας μεταξύ του εκπαιδευτικού και του διοικητικού προσωπικού. Η βιβλιογραφία υπάρχει, είναι τεράστια και οι ενδιαφερόμενοι ας εγκύψουν. Δεν πιστεύω, πάντως, ότι οιοσδήποτε καλόπιστος εκπαιδευτικός θα είχε αντίρρηση σε ένα σύστημα αντικειμενικής αξιολόγησης που αποσκοπεί στη θεραπεία των παθογενειών και τη συλλογική αυτοβελτίωση και εξελιξη.
Ενημερωθείτε για όλα τα εκπαιδευτικά νέα, ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αναπληρωτές: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε !
Πατήστε στην εικόνα